Home Business Strategy Magazinele viitorului. Cum facem fata noului normal in retail

Magazinele viitorului. Cum facem fata noului normal in retail

Schimbarile accelerate de pandemie au facut inutila dezvoltarea unei strategii pe termen lung, recomandate anterior afacerilor din domeniu de retail. Pentru ca experimentam un fenomen nou, nu mai putem vorbi despre o directie de dezvoltare clara, cu obiective masurabile, realizabile, relevante si legate de timp. Dar, in acelasi timp, este o strategie gresita sa nu te pregatesti din timp pentru schimbarile viitoare. Dimpotriva, in perioadele in care statu quo-ul se poate schimba peste noapte, planificarea trebuie efectuata devreme si flexibil.

Cat de relevanti suntem pentru clientii nostri in vremuri dificile

In situatii de criza companiile si strategiile sunt infiintate si organizate intr-un mod mai agil, cu cicluri de dezvoltare mai scurte si utilizand solutiile existente. Pe langa agilitate, am observat in aceasta pandemie, de asemenea, un focus diferit. Astazi, o strategie de succes se bazeaza mult mai mult pe „rezistenta” decat pe marja de profit. 

Un client satisfacut este cea buna strategie de afaceri posibila. 

Vorbind pentru sectorul de fashion retail, companiile si brandurile care au avut tendinta sa se lase purtate de valul trist al pandemiei si care nu au oferit clientilor o experienta puternica (brand, produs, serviciu) si-au inchis deja portile sau se lupta mult mai mult in timpul crizei decat liderii de experienta. Ceea ce s-a intamplat in ultimul an este, desigur, extrem de dramatic si va duce la rasturnari majore in intregul sector de retail. 

Cand ne vom reveni?

In multe domenii nu va exista „revenirea la normal” si multe modele de afaceri nu vor mai avea succesul de altadata. Aceasta include activitatea originala de revanzare simpla, in special pentru retailerii care mizeaza pe magazine fizice. Astazi, clientii pot face achizitii in nenumarate locuri, inclusiv din ce in ce mai multe achizitii directe de la branduri. Cu alte cuvinte, pentru a fi relevant pentru client, un comerciant trebuie sa fie mai mult decat un simplu agent de vanzari. El trebuie sa devina o „destinatie” pentru clientii sai, un loc cu care sa se identifice, sa inspire, sa impartaseasca si sa participe.

Asta inseamna ca rolul retailer-ului si modelul de afaceri vor trebui sa se schimbe ca sa aiba succes. Valoarea unui retailer se masoară din ce in ce mai puțin din punct de vedere al marjei de profit si mai mult din punct de vedere al clientilor si al numarului de interactiuni. Acest lucru deschide noi forme de monetizare, similare cu lumea digitala. Exista inca un potential enorm pentru magazinele fizice, dar ele trebuie regandite total.

Cum va fi “noul normal” in retail

Dupa o perioada de aproape un an in care s-au familiarizat si sensibilizat la problema infectarii cu noul virus si a practicilor de igiena conexe, consumatorii au devenit mai constienti de acest subiect, iar acest comportament a fost pe deplin insusit si cred ca nu se va mai schimba niciodata. Aud deja oameni spunand: „Cum am putut merge la evenimente mari atat de neglijent inainte, inghesuiti intr-un spatiu inchis?” Raspunsul este ca pericolul pur si simplu nu era in constiinta noastra. Acum avem constientizarea si acest lucru va influenta deciziile viitoare, iar multe dintre obiceiurile de cumparaturi online adoptate de catre consumatori vor deveni permanente dupa perioada de pandemie. Unii oameni s-ar putea sa nu mai participe la evenimente atat de mari, altii vor deveni mai responsabili si vor cauta preturi corecte.

Acest lucru are si consecinte in retail, in special in zona de fashion. Conceptele care se concentreaza pe publicul de masa trebuie sa fie regandite: megastore-urile, mall-urile si magazinele mari din centrul orasului sunt toate supuse acelorasi provocari.

In viitor, spatiul comercial va deveni mai mic si mai mobil. Concepte precum magazinele pop-up vor castiga semnificativ relevanta. Profilul angajatului in retail s-a schimbat si el, asta inseamna o orientare mai puternica spre ospitalitate. Acest lucru permite dezvoltarea de concepte noi, mai creative, cu un focus pe experienta clientului si nu neaparat pe vanzarea imediata. Brandurile  vor putea de exemplu sa isi deschida showroom-uri pentru a-si forma o comunitate, in timp ce vanzarile finale sa aiba loc in online. Este cat se poate de clar ca viitorul pentru un business in retail inseamna un format omnichannel, cu vanzari atat in spatiile fizice cat si online.

Nu avem nevoie de o strategie digitala ci de o strategie de business in era digitala. 

De ce trebuie sa tina cont un retailer aflat la inceput de drum

Ar trebui sa fie constient de faptul ca, in zilele noastre, nu mai este suficient sa actionezi ca un vanzator de produse. Asa cum am mentionat, rolul retailerului se muta mai mult spre cel al unui curator, oferind o destinatie in care clientii se simt confortabili si intelesi, unde isi pot da intalnire si cu alti prieteni. De altfel, acest lucru se va transfera si pe comertul online pe termen scurt. Cei care inteleg acest lucru si stiu cum sa se adreseze clientilor tinta, de preferinta in dialog direct, vor avea succes. Cei care doresc doar sa-si etaleze  marfa si sa incaseze, vor esua.

Cu gandul la vremuri mai bune, concentreaza-te pe clienti, fii responsabil si onest, comunica direct si vei reusi. Sa rezisti.

Succes! Raluca

 

⦿ Interesat de consultanță? 

Află detalii despre servicii, beneficii și metoda de lucru AICI!

You may also like

Leave a Comment